Какво е рамкиране и как то променя възприятията ти за света без да разбереш

Мислиш ли, че всички твои решения се основават на собствената ти свободна воля и не са засегнати от външно влияние?

Имаме ли свободна воля или сме бомбардирани от насочващи послания и косвени улики, които променят нашите възприятия?

Рамкирането е концепция, според която ние гледаме на света в зависимост от начина, по който ни е представен. Става дума за вярванията и предположенията, които използваме, за да конструираме света в главите си и които ни помагат да възприемем дадена ситуация. Представете си очила с боядисани стъкла – по същия начин гледаме на всичко, което ни заобикаля, през конкретни рамки. Ние сме повлияни от рамките, когато осмисляме ситуациите.

Рамките могат да включват онова, което възприемаме като ценности, морал, предпочитания и предубеждения, а това е от ключово значение за решенията, които взимаме и за предположенията, които правим.

Ето 5 начина, по които рамкирането предопределя твоето възприятие за света:

МЕДИИТЕ

Някои медии използват рамкиране, за да „завъртят“ историята и да ни накарат да повярваме в точно определен сценарий. Те го правят като избират определен аспект от историята, който се поставя в центъра на вниманието, вкарва се в рамка, която препраща и подкрепя идеята, до която читателите или зрителите трябва „сами“ да стигнат.

Емблематичен пример в подкрепа на горното е фотограф на Reuters, който използва Фотошоп върху собствената си снимка от Бейрут и увеличава количеството дим, което се издига над града.

Фотографията е озаглавена „Талази дим от горящи сгради, разрушени по време на среднощна израелска самолетна атака в предградия на Бейрут. 5 август 2006. Много сгради са били сринати в резултат на атаката.“

По-късно ставя ясно, че фотожурналистът Аднан Хадж е политически мотивиран и се стреми да събира подкрепа за Хизбула.

ЕЗИКЪТ

Всеки, който се е интересувал от НЛП (невро – лингвистично програмиране), знае колко важен е езикът, когато става дума за повлияване на решения. Има огромно значение дали наричаме някого „борец за свобода“ или пък „терорист“. Използването на различни думи може да има огромно влияние върху начина, по който възприемаме живота. Може да не ти се вярва, че няколко думи могат да променят възприятията ти, но има много примери:

В една болница например искали да стимулират персонала да си мие по-често ръцете, заради упоритите инфекции.

Ръководството използвало две различни табели, за да провери, коя е по-ефективна.

На първата пишело:
„Хигиената на ръцете те предпазва от болести.“

На втората надписът гласял:
„Хигиената на ръцете предпазва пациентите от болести.“

Резултатът показал, че миенето на ръцете се увеличило при втората табела, което предполага, че когато други са изложени на риск, рамката е по-ефективна.

РЕКЛАМА

Има много начини, по които рекламистите ни карат да купуваме определени продукти, но два от най-любимите им са рамкиране в печалба и загуба. Рамкиране в загуба е, когато ни показват как клиентът губи, ако не купи продукта. Обратно – всичко, което би спечелил ако го купи е рамкиране в печалба. Например компания, която произвежда хапчета за спиране на цигарите, може да промотира продукта си с фокус върху здравословен начин на живот и повече пари в джоба, когато спреш цигарите …

ПОЗИТИВНО И НЕГАТИВНО

Както при рекламата, представянето на информацията в рамките на сценария за печалба или загуба оказва влияние върху решенията на хората. Психолозите Тверски и Канеман, които първи използват термина „ рамкиране “ през 1981, провеждат изследване, за да проверят дали сценарий, който използва негативни и позитивни термини, може да промени решението на човек.

В прочутата им „задача с азиатски болни“ на участниците се дава позитивно възприятие като им се казва, че могат да спасят 200 от 600 пациенти или негативно възприятие, че 400 от 600 ще умрат. Макар че и двата сценария казват едно и също, хората взимат различни решения – предпочитали позитивната рамка, която ги отдалечавала от по-рисковото решение.

СТАТИСТИКА

През 19 век британският министър председател Бенджамин Дизраели произнася известната фраза:

Има три вида лъжи: лъжи, проклети лъжи и статистики.

Можеш да използваш статистики, за да докажеш или да обориш всичко, ако ги представяш по определен начин. Статистиките могат да бъдат манипулирани, за да представят сценарий, в който искаш хората да повярват.

Например, компания може да твърди, че 90% от клиентите харесват нейния продукт, а друг начин да се представи тази информация е да се каже, че 1 от всеки 10 клиенти не харесва продукта.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Следващия път, когато взимаш решение или правиш предположение, опитай се да видиш в коя рамка е сценарият и прецени дали това влияе на начина, по който се чувстваш.

Източник: http://megavselena.bg