Свикнали сме да мислим, че сме господари на собствените си умове и тела – в края на краищата кой друг, ако не и самите ние? Умът обаче е сложно и комплексно чудо на природата с много скрити тайни. Като се оказва, че може да ни манипулира, когато най-малко го очакваме. Пример е как, ако се колебаем да започнем нова и непозната работа, това е знак, че съществува по-голяма вероятност да успеем в нея.
Ефектът на известната личност
Това е добре известен ефект, който рекламодателите до голяма степен използват — зад него е идеята, че човек лесно ще вземе решение за продукт въз основа на личността, която го представлява. Ето защо имаме тонове супермодели и актриси, които са “лицето” на гримовете или дрехите. Ние сме склонни да мислим, че известните хора имат неспособност да си създадат лоша слава и подсъзнателно прехвърляме това върху продукта, който представят. По принцип, рекламата е по-лесна за известните хора, а когато става въпрос за престъпления или злополуки, обикновено те не са наказвани толкова сурово, колкото и обикновените хора.
Ефект на минувачите
Това е доста тъжно. Оказва се, че докато е в тълпа от хора, човек е по-малко склонен да помогне на друг в нужда, защото подсъзнателно мисли, че някой друг ще го направи. Преди години са проведени експерименти, изследващи явлението, а те разкриват, че щом само един човек в тълпата се притече на помощ, то и други ще го последваме. Най-важното е да се намери „герой“, който да подеме кампанията по подпомагане.
Ефект на осветяването
Случвало ли ви се е да мислите отново и отново за това, което правите?
Подобно е усещането, когато сме твърде тромави или сте носили неправилния костюм на парти. Това се нарича ефект на осветяването – буквално изразява усещането, че сме в постоянно осветени и на показ. Този тип мислене изтръгва ума ни, карайки го да вярва, че всяка наша стъпка ще бъде наблюдавана и съдена от другите хора, когато всъщност това е доста далеч от реалността.
Ефект на интернет трола
Масовите медийни платформи в голяма степен допринасят за появата на интернет тормоз и „тролване“. В интернет, под прикритието на псевдоним човешките същества могат да са много по-жестоки, осъдителни и брутални, отколкото са в реалния живот. Много по-лесно е да сме гадняри в мрежата, отколкото лице в лице и не всеки е способен да устои на изкушението да изяви гнева си, вместо да бъде мил и учтив.
Ефект на мажоретките (ефект на груповата привлекателност)
Не са ли прекрасни момичетата, които танцуват на спортни събития? Всъщност не всички са толкова хубави, това е “ефектът на мажоретките”, който помага изключително на техните мениджъри. Коренът на ефекта е в това, че един човек изглежда по-красив, когато е заобиколен от група атрактивни приятели — това също е известно като “ефекта на групова привлекателност”. Това се случва, защото мозъкът всъщност изчислява “средното ниво на привлекателност” в групата.
Ефектът Дънинг-Крюгер
Като цяло това обяснява защо хора, които са слабо запознати с определена област, са склонни да имат по-крайно мнение и повече самочувствие по теми, засягащи въпросната област. Така се оказва, че „глупакът винаги е по-шумен от мъдреца“.
Дежавю
Повечето от вас знаят този френски термин, който буквално означава “вече видян“. Това е усещането, че вече сте преживели ситуация, която се случва в реално време. Преди психологията да се захване с това явление хората са мислили, че им се случват свръхестествени неща. Сега вече знаем, че е просто плод на неврологичен феномен, който умът понякога ни поднася.
Ефект на Google
Google е дал името си на ефект, който е свързан с паметта. А по-точно – поради знанието, че можем бързо да открием нещо чрез търсачката, ние сме склонни да забравяме малки (но понякога важни) парченца информация.
Някога да сте преживявали някое от тези явления? Опитайте да си спомните кога за последен път сте попаднали в някои от капаните на ума си и споделете за това събитие в коментарите.
По статията работи: Станислава Тонева
Източник: https://psychology.framar.bg