Кое е добро и кое е лошо? Кое е правилното поведение и кое е недопустимо – всеки родител решава сам за себе си. И все пак – ето няколко съвета, с помощта на които можете да покажете на вашето дете какво според вас е „добро“ и какво „лошо“.
До 1 годинка
На тази възраст не можете да му обясните разликата между „черно“ и „бяло“. Единствено чрез собствените си постъпки ще успеете да задавате желаните от вас модели на поведение. Освен това не пестете любов и ласки – това е единствената гаранция, че то ще расте като пълноценна личност.
1-2-годишните
Вашата основна тактика в никакъв случай не бива да включва мъмрене и още по-лошо ругаене за това, че детето не се държи както трябва. Вашата тактика сега е да се опитвате да предотвратявате ситуациите, които могат да го провокират да върши бели или да е непослушно. Ако не искате постоянно да вади чиниите от шкафа, вземете мерки шкафът да е заключен. Ако не искате да ви прави публични сцени за шоколад, преди да е обядвало, не ходете с него да пазарувате непосредствено преди обяда или вечерята. На тази възраст детето не е в състояние да концентрира вниманието си задълго. Затова сложните дисциплиниращи мерки могат да доведат до нежелани ефекти.
0т 2 до 4 години
Децата в тази възраст не възприемат абстрактните понятия от рода на „щедрост“‘, „истина“ и т. н. Въвеждайте ги в живота му чрез реални примери. Бъдете твърди и неотстъпчиви в пресичането на нежелани постъпки, но го правете със спокоен тон и доброжелателни маниери.
4-5-годишните
Това е най-благодатното време, когато трябва да действате за укрепването на понятията „добро“ и „лошо“. На тази възраст децата добре възприемат простите обяснения. Вече можете да им обяснявате понятия като „щедрост“ и „честност“. Продължавайте да въвеждате морални категории и чрез примери. В този период децата се стремят да приличат на близките си. Стремят се да предизвикат радост и позитивни отзиви от страна на родителите. Колкото по-често ги хвалите, толкова по-добре. Не оставяйте без внимание и поощрение доброто поведение – това е основният възпитателен метод в тази възраст.
От 6 до 8 години
Започват да се социализират, развиват съзнателност. Осмислят, че и хората около тях имат права, че в обществото аществуват правила, които трябва да се следват. Насърчавайте техните социални открития.
8-11-годишните
Силно влияние оказват външните фактори: училище, приятели. Детето започва да формира собствено мнение, започва да се противопоставя на вашите убеждения, да спори. Това е нормален процес на формирането му като личност. Запазете спокойствие и бъдете непреклонни по отношение на основополагащи житейски категории. Проявете повече гъвкавост по маловажните въпроси. Време е за първите „неловки“ разговори на тема полова просвета. Подготвяйте постепенно почвата и за неговите задължения вкъщи и в обществото.
12-17-годишните
Най-сложната възраст, в която доминира противопоставянето на всичко и на всеки. Ако детето е отраснало с примери за правилно поведение и в него са възпитани определени морални качества, вероятността да ги запази за цял живот е много голяма. Вашата главна задача е да поддържате открити и откровени отношения с тийнейджъра у дома, да обсъждате неговите проблеми и успехи. Не се ядосвайте и не реагирайте гневно, ако младежът или девойката проявят бунтарство, граничещо с грубост, и оспорват общоприети норми на поведение. Това просто е временен период, в който добре възпитаното дете подлага на проверка убежденията, които сте градили толкова дълго у него.
Източник: https://www.jenatadnes.com