Всички бизнес гурута, милионери и изпълнителни директори изтъкват колко е важно да бъдем продуктивни, организирани и работещи 24/7, за да изградим успешна кариера.
Въпреки че това може да е вярно, има едно от така наречените меки умения, което дава на успешните хора конкурентно предимство на работното място – да бъдат добър слушател, казва Сара Съркис , психолог и старши директор на Exos по психология на представянето.
В Exos, компания за коучинг на представяне, Съркис и нейният екип от диетолози, физиотерапевти и други здравни експерти обучават играчи от NFL, ръководители на компании от Fortune 100 като Intel и Humana и други професионалисти как да процъфтяват в среда с висока конкуренция.
Съркис е открил, че това, което отличава хората с високи постижения от всички останали, е, че те са отлични в общуването – и активното слушане е „важна, макар и често подценявана“ част от това, казва тя.
„Малко хора знаят как да присъстват напълно в разговор и да отговарят обмислено на това, което друг човек казва“, добавя Съркис.
Вместо това повечето хора попадат в капана на слушането, без да чуят гледната точка на другия човек.
Съркис обяснява: „Влизате в разговора, подготвен там, където искате да завърши, или разсеян… независимо дали това е въртене на очи, пъхтене и пуфтене, прекъсване на някого или разсейване от телефона ви. Но понякога именно този стил на изслушване е причината да отидат по дяволите вашите разговори, преговори или опити да разрешите конфликти.“
Тук психологът по представянето предлага три стратегии за това да станете по-добър слушател на работа:
Познайте своите силни и слаби страни
Първо, трябва да разберете колко добре слушате. Съркис препоръчва да попитате трима доверени колеги, ментори или приятели как обикновено се държите в разговори.
„Попитайте ги как ги карате да се чувстват, когато сте в най-добрия си вид – съгласни, обрани, спокойни? — и в най-лошия си случай — разсеяни, възбудени, стресирани?“ тя казва.
Страхотните слушатели имат положително въздействие върху това как се чувстват хората, след като говорят с тях, обяснява Съркис и тези отговори могат да ви помогнат да прецените колко близо или далеч сте до тази цел.
Практикувайте използването на рефлексивни умения за слушане
По време на следващия си разговор с колега или клиент практикувайте рефлексивно слушане: Обобщете това, което чувате и попитайте другия човек дали това е точен синопсис на това, което току-що каза.
Ако не е, Съркис предлага да ги помолите да изяснят или уточнят.
„Рефлексивното слушане ни позволява да чуваме и получаваме казаното с по-малко дневен ред“, казва тя. „Това също показва, че сте съпричастен и искрено ви е грижа за това, което мислят.“
Бъдете любопитни
Ако вниманието ви бива отвлечено в друга посока по време на разговор или не разбирате какво казва някой, задавайте отворени въпроси, казва Съркис. Например:
- Как мога да ви помогна с това?
- Можете ли да ми дадете пример?
- Как се чувствате в тази ситуация?
Това ви помага да изградите връзка и доверие с другия човек, казва Съркис. Това също показва, че сте отворени за обратна връзка и желаете да се учите от тях.
Да станеш по-добър слушател изисква практика и търпение, но след като се справиш, „все едно притежаваш суперсила“, казва Съркис. „Има толкова много повече, които можете да постигнете, когато хората, с които работите, се чувстват видени, чути и подкрепени.“