Роля на родителите в развитието на социално компетентно поведение при децата
Емоционална компетентност представлява способността да усещаме и разбираме собствените си чувства и емоции, да ги изразяваме както вербално (с думи), така и невербално (чрез жестове, мимики, интонация и т.н.) и да ги регулираме. Също така, друга съществена част от емоциoналната компетентност е умението да разпознаваме и разбираме чувствата и емоциите на другите хора, да проявяваме емпатия.
Децата не се раждат с вродени умения за разбиране и регулиране на емоциите си, те имитират своите родителите. Съответно начина, по който родителите възприемат и регулират собствените си емоции и тези на децата е от основно значение за развитието на емоционалната компетентност у децата.
Поведения на родителите, влияещи положително за развитието на емоционална компетентност:
-Открито изразяване на собствените емоции
-Създаване на семейна среда, която предразполага за открито изразяване както на положителни, така и на отрицателни емоции
-Отзивчивост към емоционалните потребности на детето
-Често разговаряне с децата за чувства и емоции
-Помощ при регулацията, особено на негативните емоции
-Постепенно изграждане на умения и създаване на възможности, детето само да регулира емоциите си
Поведения на родителите, влияещи положително върху развитието на емпатия:
-Показване на съчувствие и съпричастност
-Даване на възможност на децата, да изразяват негативните си емоции, стига те да не вредят на останалите
-Разговори относно чувствата и емоциите на другите
-Поощряване на децата да приемат и респектират потребностите на другите
Какво да НЕ правим?
-Не се опитвайте бързо да „изгоните” негативните емоции и чувства на детето Ви
-Не игнорирайте и не отричайте чувствата и емоциите на Вашето дете
-Не се опитвайте да му отвличате вниманието от негативните емоции
-Не го оставяйте само да се справя с емоциите си, докато развие достатъчно адекватни умения за това
Източник: Petermann, U. & Petermann, F.: Тренинг със социално несигурни деца. Psychologie Verlags Union, München, 1089