Всички познаваме такива хора, които временно или постоянно са изпълнени с негативна енергия. Може би работим с такива като тях? Или живеем с тях? Или излизаме?
Те се оплакват. Имат нужда от отдушник. Критикуват! Обвиняват!!! Правят го много често. Някак успяват да гледат на света особено мрачно, цинично. Уморихте ли се да се борите с тях? За жалост, разговорите с негативно настроени хора са неизменна част от ежедневието ни и няма как да избягаме когато това става на работното ни място, или ако това са наши близки. Трябва да признаем, че всички хора в даден момент от живота си са ставали негативни. Много важно е да разглеждаме реакциите на тези хора в по-обширен контекст. Да се опитваме да търсим причинно-следствените връзки и да разберем защо те се държат така.
Жаклин Уитмор предлага в сайта на списание Entrepreneur списък от седем препоръки за провеждане на по-приятни разговори с негативни хора. Препоръките й са следните:
- Бъдете съпричастни. Ако някой започне диалога с вас негативно, приемете болката му и след това поведете разговора към по-приятна тема. Може да отговорите със “Съжалявам, че така се случва” и да предложите след това, например: “Да отидем да си купим кафе”. По този начин ще отклоните вниманието на човека от темата. Той най-вероятно се е фиксирал в нея. Това го кара да се чувства зле. Говорете си с него за други неща. За кафето. Всички сме естествено склонни да се дразним и мръщим, щом някой тръгне да говори за болката си. Но негативният отговор към негативната тема не подобрява нещата и не е полезен за нито една от страните в общуването. Приемането на казаното и продължаването към нова тема ги подобрява.
- Направете комплимент на човека. “Обезвредете” лошото му настроение по този начин. Тонът ще се смени към по-положителен.
- Говорете с него, ако разбирате добре ситуацията. Може проблемът да ви е познат? Може би и вие сте преминавали през същата трудност, която разстройва събеседника Ви и го прави негативен? Наблегнете на това. Покажете, че споделяте несправедливостта и, че това не се е случвало само на него. Например: “Виждам колко си разстроен, че колата ти се е повредила тази сутрин. Същото ми се случи и на мен миналия месец. Намерих един добър механик…”.
- Повторете част от това, което чувате от отсрещната страна. Тази техника е изпитана – ако го сторите, човекът отсреща може да се изненада. Той самият може би не предполага колко негативно звучи.
- Предложете помощ. Често оплакването и негативното говорене не са молба за помощ, а са продиктувани от нуждата да се сподели. Но има и много случаи, в които те съзнателно или не са точно такъв зов. За мнозина е трудно да помолят за помощ, смятат че така ще изглеждат слаби и неефективни личности. Ако чувствате, че случаят може да е такъв – предложете помощ. Може би точно това му е нужно. Например: “Искаш ли да ти дам телефона на добрия техник, който оправи колата ми?”.
- Ако той се връща към предишното негативно говорене, отново сменете темата. Направете го деликатно. Помолете го да ви разкаже за неща, които обича. За хора и места, които го карат да се усмихва.
- Не се излагайте на негативното говорене прекалено дълго. Приемете някакъв вътрешен свой времеви лимит и ако то продължава, сменете компанията за известно време. Винаги бъдете дипломатични и запазвайте неутралния тон. Борете се с влиянето – дори да не е нарочно, разочарованите хора се опитват да ни оказват въздействие и да ни предават мрачното си настроение. Правят го в опита си да ни направят съпричастни. Поставете си граници и не позволявайте да се впуснете надълбоко в драмата. Ако и вас ви обхване лошото настроение, това ще ви отнеме от вътрешния мир и продуктивността. А никой не иска това, нали?