Кога са най-щастливите моменти от живота ви?

Спомените за някои периоди от живота ви са по-положителни от други.

Ключови моменти

  • Позитивността на запомнените житейски събития обикновено е най-висока за спомените на хората в началото на 20-те години.
  • Жените са склонни да си спомнят живота си по-малко положително от мъжете.
  • Цялостната положителност на спомените има тенденция да намалява с напредването на възрастта.

Ако се замислите за живота си и разкажете житейската си история, несъмнено ще си спомните някои щастливи моменти (като отиване на семейно пътуване или среща с близък човек за първи път), както и нещастни моменти (като сериозно заболяване или загуба на работа). Разбира се, житейската история на всеки е уникална, но когато погледнете живота си, би било интересно, ако имаше определени периоди от живота на хората, които обикновено са особено щастливи или нещастни.

На този въпрос всъщност е трудно да се отговори добре, тъй като щастието от определен спомен може също да бъде повлияно от това на колко години сте, когато си го припомните. Например, юношеството е труден период от живота, защото всяко събитие изглежда важно. Когато обаче погледнете назад към този период от живота и го поставите в контекста на всичко, което сте преживели, трудните моменти може да не изглеждат толкова негативни, колкото са изглеждали, когато са се случили.

За да отговорите добре на този въпрос, е необходимо да можете да изследвате житейските истории, които един и същи човек разказва в няколко различни моменти от живота си – вид изследване, което отнема много време и усилия за провеждане. Проучване като това беше представено в статия от 2023 г. в списанието Memory & Cognition от Тереза ​​Мартин, Нина Кемпер, Флориан Шмидек и Тилман Хабермас.

В това проучване кохорти от по-млади и по-възрастни германци бяха помолени да разкажат кратка версия на своята житейска история на интервюиращ на интервали от четири години. Най-младите участници са били на осем години, когато проучването е започнало, а най-възрастните са били на 65. Участниците са били на различни възрасти.

Участниците започнаха, като написаха седемте най-важни спомена от живота си и след това разказаха на интервюиращия 15-минутна версия на тяхната житейска история, която включваше седемте спомена, които изброиха. След това житейските истории бяха анализирани в единици и всяка беше кодирана за това дали е щастлив, неутрален или нещастен спомен.

Този дизайн на изследването позволи на изследователите да анализират дали спомените от определена възраст са щастливи или нещастни и да отделят това от възрастта на човека, който си спомня това, тъй като един и същи човек си спомня събития в няколко различни точки от живота си.

От този анализ се появиха няколко интересни тенденции.

Първо, спомените на жените са кодирани като по-малко положителни като цяло от спомените на мъжете. Това важи за спомените за по-голямата част от живота на хората и за хора от повечето възрасти (с изключение на жени около 40-годишна възраст). Освен това имаше обща тенденция мъжете и жените да помнят нещата по-малко положително с възрастта, така че по-възрастните имат най-малко положителни спомени като цяло от по-младите. (Трябва да се отбележи, че част от този ефект може да отразява, че най-възрастните в проучването са израснали в Германия по време на Втората световна война.)

Второ, имаше тенденция ранните спомени (особено от юношеството) да бъдат по-малко положителни от спомените от края на тийнейджърството/ранните 20 години. Спомените след късните тийнейджърски години намаляват като позитивност до около 50-годишна възраст и след това има тенденция спомените да стават отново по-положителни. Въпреки това най-високата цялостна позитивност беше за спомените от този период от края на тийнейджърството/ранните 20 години.

Подканата за разказване на разказа на житейската история помоли хората да говорят за това как са стигнали до мястото, където са сега. В резултат на това разказите са склонни да имат структура, в която хората говорят за ранни предизвикателства (болести, смъртни случаи в семейството, борби в училище), които водят до по-късни триумфи. Това може да помогне да се обясни отчасти защо спомените са имали тенденция да се увеличават в положителност за по-напреднала възраст (и за най-скорошните спомени, които хората са си припомнили на всяка възраст от проучването). Има известно пристрастие да се разглеждат по-ранните предизвикателства като водещи до положителен резултат.

Редовните читатели на моето писане за Psychology Today ще отбележат, че често се опитвам да направя някои изводи относно едно изследване за живота на хората. Намирам този модел на резултати наистина очарователен, но препоръчвам просто да помислите върху него, вместо да търсите по-дълбок урок. Има много обяснения за този общ набор от открития и ще са необходими допълнителни изследвания, за да се разбере по-добре.

Препратки

Martin, T., Kemper, NF, Schmiedek, F. et al. Ефекти върху продължителността на живота на текущата възраст и на възрастта по време на запомнените събития върху афективния тон на спомените за разказ за живота: Ранното юношество и по-възрастната възраст са по-негативни. Mem Cogn 51, 1265–1286 (2023). https://doi.org/10.3758/s13421-023-01401-x