Хората, които се опитват твърде много да впечатлят другите са безброй. Те обичат да се хвалят в социалните мрежи или постоянно да ни натриват постиженията в лицата.
Въпреки че са невероятно настръхнали за обикновените хора, поведението им често е просто вик за помощ.
За всеки, който е прекарал повече от минута в мислене за това, е очевидно, че тези хора имат много основни несигурности.
Така че, без забавяне, нека ги проучим.
1) Ниско самочувствие
Хората, които се опитват твърде много да впечатлят другите, често страдат от ниско самочувствие . Те имат негативна представа за себе си и се борят да признаят собствената си стойност.
В резултат на това те постоянно търсят одобрение от другите, за да се чувстват добре със себе си и разчитат на външни похвали, за да повишат увереността си.
Те разчитат в голяма степен на мненията на другите, за да се почувстват утвърдени и се тревожат или разстройват, ако усетят неодобрение или критика.
В крайна сметка те са твърде заети с това, което другите мислят за тях, често приемайки негативни преценки или оценки.
Това безпокойство може да доведе до стрес и дори да ограничи способността им да бъдат автентични в отношенията.
Но ниското самочувствие най-често излиза наяве, защото се сравняват с другите.
2) Сравняват себе си с другите
Някой, който се опитва да впечатли други хора, също постоянно се сравнява с другите, което вреди на самочувствието им.
Това също ги кара да се чувстват неадекватни, когато вярват, че другите са по-успешни, привлекателни или завършени, което води до цикъл на несигурност и съмнение в себе си.
Например, когато някой прекарва часове в превъртане на социални медии, сравнявайки живота си с внимателно подбраните акценти на инфлуенсъри или дори техни приятели.
Те също изпитват натиск да покажат идеализирана версия на себе си онлайн, за да впечатлят другите.
Или когато някой постоянно купува скъпи неща и говори за охолния си начин на живот, за да впечатли връстниците си. Те вярват, че притежаването на тези вещи ще ги направи по-впечатляващи и желани за другите.
3) Свръхкомпенсация
Свръхкомпенсирането е психологически защитен механизъм за справяне с основните несигурности и чувства на неадекватност.
Това включва преувеличаване на постижения, таланти или опит, за да се създаде фасада на успех или впечатляване.
Познавам много хора, които преувеличават длъжностите и отговорностите си, когато се представят.
Те искат другите да ги възприемат като по-успешни и важни, отколкото вярват, че са в действителност.
Друг добър пример е, когато някой постоянно споменава имена на влиятелни хора, за които твърди, че познава или има връзки.
Те очевидно правят това с надеждата, че свързването им с успешни хора ще подобри собствения им имидж.
4) Страх от самота
Страхът да останеш сам е често срещана несигурност сред хората, които се опитват твърде много да впечатлят другите.
Идеята да останат сами е дълбоко обезпокоителна за тях и те полагат големи усилия, за да избегнат необвързаността.
Но този страх може също така да произхожда от различни основни фактори и значително да повлияе на поведението и избора на връзката им.
5) Страх от отхвърляне
Страхът от отхвърляне е друга мощна несигурност, която кара много от нас да полагат големи усилия, за да избегнат всяка ситуация, която може да доведе до неодобрение или изоставяне.
Този страх ни кара да променяме нашето поведение, вярвания и интереси, за да се вместим в другите или да спечелим приемане.
За да избегнат отхвърляне, хората, които се опитват твърде много да впечатлят другите, променят аспекти на своята личност, интереси или вярвания, за да отговарят на очакванията на другите.
Мога да ги разбера, тъй като и аз изпитвам този страх в определени ситуации.
Както и следното.
6) Трудност да бъдеш уязвим
Уязвимост е, когато сте открити и честни за вашите чувства, мисли и несъвършенства.
Но това често е диаметрално противоположно на образа, който хората, които се опитват твърде много да впечатлят, се опитват да покажат.
Те избягват уязвимостта, защото се страхуват, че показването на истинските им емоции, недостатъци или борби ще ги направи по-малко впечатляващи или слаби в очите на другите.
Те трябва да изглеждат безупречни, а да бъдат уязвими означава да признаят своите несъвършенства, което се сблъсква с желанието им да поддържат перфектен имидж.
7) Търсене на утвърждаване чрез материални притежания
Опитът да впечатлите другите с материални притежания е начин да компенсирате основната несигурност. Хората, които правят това, вярват, че притежаването на скъпи вещи ще ги направи по-желани или ценни за другите.
За мъжете това обикновено означава да позират с луксозни спортни коли и скъпи часовници, докато жените се опитват да впечатлят другите с обширни колекции от дизайнерски дрехи, чанти и аксесоари.
Този прекалено материалистичен подход към живота насърчава и другите да го правят. То допринася за разточително поведение, което е вредно за нашата планета и хората, които го правят на първо място.
8) Свръхконкуренция
Хората, които се опитват твърде много да впечатлят другите, постоянно трябва да бъдат най-добрите или да надминават другите във всяка възможна ситуация.
Тази несигурност се корени в желанието да докажат своята стойност и да получат признание и подобно на много други в този списък, води до обтегнати отношения и липса на истинска връзка.
Виждал съм това при хора, обсебени от социалните медии, които винаги търсят потвърждение чрез харесвания, коментари и споделяния, които получават в своите публикации.
Те старателно поддържат онлайн присъствието си, за да изглежда перфектно и успешно, страхувайки се, че всичко по-малко ще доведе до осъждане и отхвърляне.
9) Постоянно съмнение в себе си
Постоянното съмнение в себе си може да бъде осакатяващо, тъй като хората, които го притежават се борят да се доверят на собствената си преценка и способности.
Тази несигурност очевидно прави вземането на решения много предизвикателно и ги кара да търсят външно валидиране дори за незначителни избори.
Ето един пример, който често срещам в моите социални кръгове:
Мнозина мечтаят да започнат собствен бизнес, но постоянното им съмнение в себе си ги възпира.
Те прекарват безброй часове в обмисляне на всеки аспект от своя бизнес план, страхувайки се, че може да се провалят или да не бъдат достатъчно добри като предприемачи.
10) Стремеж да са приятни за хората
Хората, които угаждат на хората, дават приоритет на нуждите и желанията на другите пред собствените си, за да получат приемане и да избегнат конфликти.
Те имат силна нужда да бъдат съгласни и да избягват да изразяват противоположни или дори различни мнения, за да избегнат потенциални несъгласия или неодобрение.
За да угодят на другите, угаждащите на хората пренебрегват собствените си нужди и благополучие. Те потискат емоциите си или спират да преследват интересите си, за да приоритизират желанията на другите.
11) Прекалено подчертаване на външния вид
Хората, които се опитват твърде много да впечатлят другите, наблягат твърде много на външния вид.
Те вярват, че външният им вид е най-важният аспект на тяхната идентичност и самооценката им е свързана с това как другите ги възприемат повърхностно.
Правейки това, те постоянно търсят комплименти и положителни коментари за външния си вид от другите.
На свой ред, получаването на комплименти моментално повишава тяхното самочувствие и се превръща в неустойчив и кратък източник на валидиране.
В крайна сметка те използват външния си вид като маска, за да скрият по-дълбока несигурност или уязвимост.
Като представят безупречния си външен вид, те се надяват да пренасочат вниманието от истинските си чувства или слабости.
12) Трудност при казването на „не“
Неспособността да кажете „не“ е водена от страха да не разочаровате ил и разстроите другите. Много хора имат този проблем, не само хората, които се опитват да впечатлят другите.
Те се притесняват, че отказът на заявки или отказът на покани може да доведе до негативни преценки или отхвърляне, което засилва нуждата им от валидиране.
В резултат на това те поемат повече, отколкото могат да се справят, или се включват в дейности, които не им харесват, просто за да поддържат благоприятен имидж.
Трудността да кажете „не“ може да е резултат от обща липса на самоувереност.
Хората ще се възползват от вас, ако не сте развили необходимите комуникационни умения, за да поставите ефективно границите си.
13) Страх да не бъдеш забравен
Въпреки че не споделям тази несигурност, мога да ви кажа, че тя произлиза от дълбоко вкоренен страх да не съм важен или лесно заменим.
В резултат на това хората, които се опитват твърде много да впечатлят другите, се опитват да направят трайно впечатление чрез поведение, търсещо внимание .
Те преувеличават своите постижения, опит или таланти, за да създадат по-впечатляваща представа за себе си.
Някои прибягват до големи, привличащи вниманието жестове, за да бъдат забелязани и запомнени. Тези жестове включват екстравагантни подаръци, сложни планове или прекомерни действия, предназначени да накарат другите да ги възприемат като необикновени.
Като онзи Youtuber, който умишлено разби самолета си за видеоклип в YouTube, застрашаващ вероятно стотици хора и околната среда, ако самолетът се разби в населен район или се запали в гората.
14) Криза на идентичността
Тази несигурност произтича от липсата на ясно самочувствие, което кара хората постоянно да променят своите интереси, вярвания и поведение, за да се впишат в различни социални групи.
Те се превръщат в социални хамелеони, като никога не показват истинската си същност.
Преди всичко това поведение води до повърхностни взаимоотношения, липса на реализация и постоянно чувство на неудовлетвореност.
Подобно на други в този списък, справянето с него изисква интроспекция, себеприемане и желание за истински връзки, основани на споделени ценности и интереси.
Последни мисли
Какво мислите по този въпрос? Дали тези, които нетърпеливо се опитват да впечатлят другите страдат от много несигурности или има нещо друго в играта?