Всеки, който пазарува в IKEA, в повечето случаи се реди и на опашка за кюфтета – 10 броя за 3.95 лева. Но зад евтиното ядене се крие търговски трик, разказва Крис Спиър (който е главен готвач и отговорник за храните в един от магазините на IKEA).
В интервю за сайта Quora.com, той обяснява начините, по които IKEA и нейните филиали използват ресторантите си, за да създадат имидж на евтина верига, въпреки че компанията всъщност е загуби от продажбата на храни в тях.
Политиката на компанията е да продават храна в магазините си най-евтино (сравнено с конкурентите в радиус от 50 километра), дори и това да означава, че са на загуба. Всъщност, това че мебелния гигант продава хранителните си стоки почти без печалба, никак не изненадва специалистите по маркетинг. Ето и обяснението:
Евтините цени на хранителните стоки, подсъзнателно се пренасят и върху мебелите
Дали диван за 1000 лв. е евтин? Нямате никаква представа, тъй като не ви се е налагало да купувате такъв наскоро, нали? Но след като продават кюфтето по 0.39 лева, клиентът има усещането, че всичко вътре е евтино. Всъщност – подхода да продават повече мебели и обзавеждане чрез ниските цени на храната е много интересен, пише още Спиър.
Годишно шведския гигант прави оборот на стойност 1,46 млрд. евро от хранителни стоки, а общият оборот на IKEА е 29 милиарда. В световен мащаб веригата продава над 80 милиона хотдога.
Ароматни стоки или цветя за малко пари
В IKEA по пътя към касите има много малки предмети, които на края много лесно влизат в количката – и в сметката.
Навсякъде висят табелки с промоции
IKEA още от входа те привлича с изгодни предложения. Тактика, която има ефект. Ето как години наред оборотът на шведския гигант се повишава ежегодно.
Когато минете през входа, ще намерите услужливо сложени торби на IKEA
И това си има причина: клиените, на които са им свободни ръцете, пазаруват много повече. И така много стоки попадат в големите торби – за да може още повече да пазарувате.
Вероятно най-хитрата идея на IKEA
Клиентите, които искат да си купят легло например, не се придвижват с асансьор или ескалатор директно до сектора, където са те. Не! Клиентът трябва удобно да се разходи през целия шарен свят на магазина, за да открие въпросния продукт. Така клиентите откриват още неща, които искат да закупят.
Автор: Стефан Даракчиев, Money.BG