Повечето от нас прекарват средно осем до десет часа на работа, независимо дали са в офиса или от разстояние. Това е огромна част от деня ни в която трябва да взаимодействаме с колеги.
И независимо дали ни харесва или не, приятността или неприятността на тези взаимодействия зависи от това колко ни харесват и уважават.
И така, как да направим работните си дни по-продуктивни? Как да се възползваме от добрата страна на нашите колеги и да избягваме въртенето на очите, отблъскването и общата недружелюбност?
Ето няколко прости начина:
1) Опознайте колегите си
Добре, нека започнем с основното правило за спечелване на хората – проявявайте интерес към тях!
Мога да си представя, че някои от вас се свиват от това, особено тези, които не са точно приятелски настроени.
Но няма заобикаляне. За да спечелите хората, трябва да искате да ги опознаете.
Всичко е свързано с изграждането на разбирателство, не защото имате нужда от нещо конкретно от тях, а просто в името на създаването на връзки и безпроблемната съвместна работа.
В крайна сметка не е лудост да мислим, че понякога прекарваме повече време с колегите си, отколкото със семействата си!
Ето къде става сложно – внимавайте да не навлизате в личния им живот твърде много, за да не изглеждате по-скоро инвазивно, отколкото приятелско.
Добро правило е да започнете с общи теми, които веднага ги карат да се чувстват комфортно – техните хобита, любими ресторанти, групи и т.н.
Повярвайте ми, намирането на общ език с друг човек не е толкова трудно, колкото си мислим. Ти знаеш защо? Защото всъщност всички повече си приличаме, отколкото се различаваме!
Просто трябва да сте готови да…
2) Слушайте
Подценявано умение ли е слушането? Вие залагате!
Повечето хора обичат повече да говорят, отколкото да слушат. И това е добре, освен че може да бъде изтощително. И в крайна сметка огромно отклонение.
Така че бъдете слушателят на работното си място. Този, който кара хората да се чувстват сигурни, виждани и чути. Този, който отговаря с емпатия и разбиране.
Научете се да четете и езика на тялото. Проучванията показват, че езикът на тялото играе важна роля за успешните разговори на работното място.
Когато обърнете внимание на това, което наистина казват хората, ще можете да направите това следващо нещо…
3) Бъдете гъвкави
Под гъвкавост имам предвид, че можете да приспособите своя стил на комуникация и работа към човека, с когото имате работа.
Да приемем, че говорите с колега. Забелязвате как стоят сковано и отговарят със супер мек глас. Как можете да им отговорите по-добре?
Като говорите също тихо, може би и бавно. Този колега може да е интроверт или срамежлив човек, така че бързото говорене може да ги сплаши или да ги накара да се чувстват още по-тревожни.
Или може би имате друг колега, който предпочита подробни имейли пред разговори лице в лице. Адаптирайте се и общувайте по този начин, за да направите взаимодействието си по-гладко.
Това означава, че ще трябва да бъдете малко хамелеон. Но знаете ли какво?
Тази способност ще ви служи добре, защото ще изглеждате като човек, който е социално проницателен и чувствителен !
4) Пуснете се по течението
Докато сме на темата за адаптирането, нека поговорим малко за това да се оставим на течението. Това е подобно на коригиране на вашия стил на комуникация , но повече в контекста на фирмената култура.
Нека ви разкажа за моя опит в една от предишните ми работни места. Когато за първи път започнах там, се обличах и държах по-официално. Бях идвал от компания, която не беше съвсем спокойна, така че бях свикнал да говоря официално.
Новият обаче беше обратното. Хората идваха на работа с ежедневни дрехи и също говореха много непринудено (дори имейлите често започваха с „Хей!“). И от време на време се събираха след работа за пиене.
Определено се откроявах като възпален палец с моите имейли „Уважаеми г-н/г-жо…“ и моите закопчани тоалети.
Така че, отново, адаптирането е от ключово значение. Започнах да пусна косата си, да се обличам по-небрежно, да казвам „да“ вместо „да“ и да се присъединявам към колегите си за напитки от време на време.
Тези прости промени определено ми донесоха точки в раздела „тя е една от нас“.
Освен това, бъдете адаптивни към самия работен процес. Истината е, че работното място е постоянно променяща се среда (или поне динамичните са).
Проектите се изместват, крайните срокове се преместват (често нагоре) и новите задачи магически се появяват в таблата ви. Ако искате да спечелите хората, не губете самообладание. Бъдете екипен играч и останете оптимистични, докато тези промени се въвеждат.
5) Търсете доброто в хората
Ами ако не харесвате хората, с които работите? Как можеш да си отборен играч тогава?
Напълно го разбирам. Имал съм колеги, които предпочитам да избягвам, но не можах.
Следващото най-добро нещо, което трябва да направите, е да потърсите доброто в тях. Защото колкото и да ви дразнят, винаги има нещо положително за отбелязване.
Може да са капризни, но винаги доставят навреме.
Може да са небрежни, но компенсират това с креативност.
Те могат да говорят безкрайно за своята котка/куче/папагал, но момче, остават ли спокойни под напрежение.
Надяваме се, че сте разбрали смисъла. Фокусирането върху позитивите ще помогне на вашите взаимодействия да протичат по-гладко (или поне по-малко неприятни). И кой знае, може дори да станете най-добри приятели с тях!
6) Избягвайте да клюкарствате
Сега може да се изкушите да говорите зад гърба на колегите си, когато не са точно любимите ви хора за работа.
Но повярвайте ми – докато клюкарството може да ви е приятно в момента, то има потенциала да навреди на отношенията ви с колегите ви.
И вашата репутация. След като името ви стане един от извършителите на мелница за слухове, хората ще ви вярват по-малко .
Така че, пазете се от клюки. Вашите колеги ще ви видят като уважаван и заслужаващ доверие и това определено ще ви спечели много точки.
7) Бъдете внимателни
Какво друго би ви спечелило положителни точки в офиса? Да бъдеш внимателен.
Това означава да правите неща като:
- Почистване на вашата собствена бъркотия в стаята за почивка и други споделени пространства
- Носите понички или бисквитки за споделяне
- Съобразявайте се с нивото на шума
- Идвайте на срещите навреме
- Отговаряйте на имейлите веднага
- Зачитайте личния живот на хората
По принцип всичко опира до това да бъдете учтиви, внимателни и уважителни. Вие ще бъдете сила на светлината в офиса!
8) Предложете помощ
Друг лесен начин да спечелите хората на работа е да предложите помощ, когато имат нужда от нея.
Запомнете, че в екипа няма „аз“, както се казва в старото клише. Винаги, когато бързате да помогнете, определено ще се окажете истински екипен играч .
Хората обичат да се чувстват видени и подкрепени. И когато дойде моментът, когато вие сте този, който се нуждае от помощ, повярвайте ми, те са по-склонни да ви върнат услугата.
9) Винаги изразявайте благодарност
Този е безсмислен. И все пак колко внимателни сме, когато изразяваме благодарност на работа?
В моята книга всеки колега, който си спомня да ми благодари, когато му помогна, е достоен човек, който не се чувства правен.
По същия начин не забравям да им благодаря, дори за дребни неща, като да се явя на среща навреме.
Признаването на помощта изгражда култура на подкрепа и определено прави работното място по-приятно място.
10) Давайте и приемайте любезно градивна критика
Най-накрая стигаме до една от най-трудните части на работния живот – обратната връзка.
Независимо дали го давате или получавате, конструктивната критика може да бъде трудна за справяне.
Но и в двата случая отговорът е прост: винаги се стремете да бъдете милостиви. Как изглежда това на практика?
Ако вие го давате, подхождайте към разговора с емпатия и уважение . И най-важното, прозрачност.
Лично аз вярвам, че да бъдеш прозрачен (вместо да смесваш отрицателната обратна връзка с положителна, както прави сандвич подходът ) рамкира обратната връзка веднага като възможността за учене, която трябва да бъде.
И разговорът трябва да е двупосочен. Дайте възможност на другия човек да сподели своята гледна точка. По този начин се превръща във възможност да работим заедно за подобряване.
Ако, от друга страна, вие получавате, уверете се, че поддържате отворен ум, вместо да се отбранявате за това.
Искате да покажете, че сте професионалист, ориентиран към напредък и искате да се справяте по-добре. Това винаги е печеливша нагласа!
Последни мисли
Спечелването на хората на работа не означава, че ще трябва да се подмазвате, за да им угодите. Нито пък означава да подхождате към тях с ласкателство и с намерението да ги спечелите. Това всъщност е контрапродуктивно.
За да спечелите хората наистина, ключът е да идвате от място на автентичност и чистото намерение да искате да се свържете, със или без предимства.
Когато хората усетят, че наистина се интересувате от тях и цените това, което имат да кажат, това вече е половината от свършената работа!