Тъщата казва на дъщеря си: Мъжът ти и има всички признаци на алкохолик, точно както при баща ти. След тази случка не мина и ден без жената да не предупреждава мъжа си за опасността и правеше скандали. В крайна сметка човекът, наистина се пропи…
„Ако очакваме от даден човек определени действия, то най-лошите прогнози се сбъдват, обяснява психологът Александра Сучкова пред aif.ru. В този случай самата жена е провокирала мъжа си да й противодейства. По същия сценарий се развиват и отношенията с тийнейджърите, когато се страхуваме за тях. Възрастните очакват от детето неадекватни действия, разговарят с тях с повишен тон и в отговор получават агресия“.
Защо се случва това, което не искам?
Отговорът дава американският психолог проф. професор Робърт Розентал. Той доказва, че съществува т.нар. Ефект на Пигмалион: ако съобщиш на човек, че го очаква дадено събитие, той несъзнателно започва да се държи така, че това наистина да се случи. Професорът заръчал на студените си да дресират няколко мишки. На едната група казал, че са им се паднали глупави животни, а на другата – че животните са с особени възможности. Мишките били еднакви, но умните били обучени много по-бързо от „глупавите“.
Ефектът на Пигмалион е потвърден и от други психолози – Ребека Къртис и Ким Милер. Те разделили студентите по двойки. На единият от двойката казвали, че партньорът им има добро мнение, а на другия обратното – че има лошо мнение за него. В първия случай партньорите намирали общ език, но във втория общуването не се получавало.
Вярваме в желаното
Искрената вяра може да работи и в името на доброто. Спомнете си за ефекта на плацебото: вместо лекарство, дават най-безобидно хапче, но човек оздравява. Ако наистина желаеш нещо, то най-вероятно ще се сбъдне, защото се стремиш към целта.
Апропо, има и научно обяснение на популярността на хороскопите. Психологът Бертрам Форер също използвала за експеримента си студенти: написал за всеки един от тях характеристика и попитал до колко е реална. Всички отговорили, че е напълно вярва. Но хитрият Ферер дал на всички един и същи текст. Обяснението е просто: на хората им харесва да четат или да говорят за себе си.
Теориите, доказани научно:
Ефектът на първото впечатление
90% от представа за даден човек се формира в първите 90 секунди. Тук действа самовнушението, ако даден човек не ни харесва от пръв поглед, каквото и да прави, той няма да се издигне в очите ни.
Ефектът на Ромео и Жулиета
Колкото повече препятствия по пътя на влюбените има, толкова по-силно се привличат. Най-вероятно обаче отношенията им ще се изчерпат, когато трудностите отминат.
Ефектът на аудиторията
Присъствието на странични хора кардинално подобряват резултатите на спортистите. С това се обясняват рекордите, постигнати на големи състезания – пред публика състезателят се представя по-добре, от колкото на тренировка.
Ефектът на изборът на приятели
За приятели избираме хора, които приличат на нас самите. Интересно е, че в психиатричните клиники пациентите често намират приятели със същата дигноза, макар тя да се знае само от лекарите.