Защо хората си мислят, че бутилираната вода е по-добрa, отколкото чешмяната?

Защо хората си мислят, че бутилираната вода е по-добрa, отколкото чешмяната? | Диана image 3

Защо хората си мислят, че бутилираната вода е по-добра, отколкото тази от водопровода? Това е въпрос, зададен от сътрудник на научния отдел във Forbes към сайта за въпроси и отговори Quora, който събра мненията на учените по този въпрос. 

Ако преди 40 години бяхте предложили на някой да си купи чиста вода от магазина, той щеше да си помисли, че сте луд. Сега индустрията на бутилираната вода бележи невероятен пазарен ръст.

Статистика на продажбите на бутилирана вода в САЩ от 1976 до 2012 в галони на човек годишно (1 галон = 3.7854 литра). Източник: Beverage Marketing Corporation

През 1975 г. средният американец консумира около 4 литра бутилирана вода годишно. До 2005 г. тази цифра нараства до 98 литра на година, а до 2012 г. – до 114 литра на година.

“Хората могат да вярват или да не вярват, че бутилираната вода е по-добра от чешмяната вода, но през последните двадесет години тук, в САЩ, те определено са под въздействието на масирана реклама, а статистиката за продажбите показва, че този метод работи”, – коментира тенденцията имунологът и микобактериолог Тимуралай Камала (Tirumalai Kamala).

Социологът Андрю Сас (Andrew Szasz) предлага интригуващо обяснение защо и как продажбата на бутилирана вода се увеличава 100 пъти през последното десетилетие. Той нарича това явление “обратна карантина” или “карантина отвътре навън”. Построена по модела на класическата карантина, тя е се превръща в отчетлива потребителска реакция на заплахите – реални и измислени.

В класическата карантина колективната общност и околната среда се възприемат като здравословна пространство, а само някои отделни източници се смятат за опасни. След това общността се защитава като изолира този източник, например болен индивид. Това намалява вероятността други да се заразят и да разпространят инфекцията.

Какво се случва, когато заплаха започне да се чувства, че идва всякъде? Какво става, ако самата среда се възприема като токсична, опасна? Според Сас в САЩ много здрави и сравнително заможни хора реагират на тази заплаха като се изолират от потенциално опасната среда. Така че има този вид “карантина отвътре навън” действа като защита срещу заплахата, която човек вижда навсякъде. Комплексите от затворен тип са може би най-чистият израз на тези импулси.

Социологът коментира, че това, което се случва днес, е много по-различно от социалните движения през последните десетилетия, когато хората реагираха на заплахите чрез колективни действия. Той смята, че сегашната масова популярност на бутилираната вода, на “органични”, “естествени”, “нетоксичени” продукти за храна, лична хигиена и други – това е върховен израз на личния индивидуализъм: сглобяване на личен консуматорски балон за собственото тяло, един опит да защитиш самия себе си с помощта на шопинг, вместо да се предприемат колективни действия, които биха променили статуквото.

В конкретния случай на бутилираната вода, всичко започва с масовото подозрение за качеството на водата от чешмата. Преди десетилетия проучванията на общественото мнение в САЩ показват, че гражданите не са доволни от качеството й: през 1999 г. национално проучване на National Consumer Water Quality Survey показа, че около 75% от населението е “загрижени” за качеството на питейната вода, а близо 50% подозират, че може има в нея “замърсители, опасни за здравето”.  Две години по-късно същото изследване показва, че цифрите са се увеличили до 86% и 51%, съответно.

Така сред населението се разпространява чувството, че пиейки вода може да се отрови с токсичните промишлени и селскостопански химикали.

Снимка: Wikimedia

Производителите на безалкохолни напитки усетиха тази обществена нагласа и веднага се хванаха за тази златна мина. Те започнаха да насърчават употребата на бутилирана вода като по-безопасна алтернатива на чешмяната вода, специално насочвайки кампанията си към страховете, изразени от потребителите в анкетите. Както и при маркетинг “продуктите, които не съдържат ГМО”, бутилираната вода се рекламира като по-безопасна алтернатива, за да успокои точно тези опасения.

Появиха се специализирани марки “изворна вода” (spring water), които в рекламите си подчертават “кристалната чистота на бутилираната вода”, която е изолирана от “външни влияния”.

Ето някои примери.

Evian

“Евиан се ражда в сърцето на френските Алпи. В продължение на 15 години тя преминава през естествената филтрация на скалите, придобивайки безупречна чистота и уникален минерален състав. Бутилира директно при източника и запазена от външни влияния, Evian попада при вас, такава, каквато я е създала самата природа”.

Fiji Water

“Вода, която никога не е била докосната от замърсяване, създадена от стотици години преди индустриалната революция и заключена под земята в водоносен хоризонт в Фиджи… на 1500 мили от най-близкия континент… Далеч от замърсяване. Далеч от киселинни дъждове. Далеч от промишлени отпадъци. “

Други марки бутилирана вода от нормалната система за водоснабдяване се фокусират върху “свръвисокотехнологичните усилия”, приложени за пречистването на водата от наличните токсини.

Big Sur Water Company

“минава през въглероден филтър … след това преминава през парокомпресорен процесор (vapor compression™ processor)… след това през едномикронна филтърна хартия. Когато водата преминава през филтъра, суперкислород под формата на озон (О3) се въвежда във водата, за да се гарантира, че нашата вода ще остане в най-чистата си форма след бутилиране”.

Когато такъв непримирим и целенасочен маркетинг постигне целта си, то възниква положителна обратна връзка. С прилагането на все повече и повече усилия за пречистване на водата, производителите все по-силно укрепват вярата на хората, че водата от водопровода съдържа токсини като едновременно с това създава впечатление за някаква “специална” чистота на бутилирана вода.

По данни на TGI Global в Германия бутилирана вода се пие от 87% от населението, а хората предпочитат местни марки: Gerolsteiner и Apollinaris.

Във Франция бутилирана вода пият 89% от населението, а водещи позиции имат местните производители: Cristalline – 37% и Evian – 31%.

Нивото на потребление на бутилирана вода в САЩ също печели крайната победа над чешмяната вода се вижда на челната снимка от Wikipedia. Сред всички участници на срещата в Белия дом никой не се пие чаша чиста вода.

Иронията на избора на бутилирана вода, вместо чешмяна е, че по този начин се дава на производителите на напитки безусловно доверие, което може да е също толкова неоправдано, пише Quora.

Източник: nauka.offnews.bg