Случвало ли ви се е да се скитате из супермаркета и накрая изведнъж да се окаже, че сте похарчили повече, отколкото сте предвидили? Спокойно, не сте единствени.
Всъщност самите магазини имат различни стратегии, с които да подмамят клиентите да пазаруват повече. Бъдете нащрек и следете за подлите психологически тактики, които супермаркетите ще се опитат да изпробват върху вас.
Ето и най-често използваните от тях, подбрани от изданието Business Insider.
1. Все по-големи и по-големи колички за пазаруване
Не, не вие се смалявате. Количките за пазаруване се уголемяват. Колкото по-голяма е количката, толкова по-вероятно е накрая да похарчите повече. Затова се опитвайте да се придържате към кошниците.
Проучване е установило, че когато размерът на количката се е удвоил, потребителите са купували с 40% повече.
2. Продукти до касата
Чудили ли сте се някога защо всички тези сладкиши и лакомства са натъпкани при касите? Това е един от триковете да се поддадете на покупки в последния момент, докато чакате на опашката.
3. Къде е всичко?
Мислите, че знаете кое къде се намира в кварталния супермаркет, когато откривате, че те отново са разместили щандовете и рафтовете. Всъщност магазините го правят нарочно, защото ако не знаете къде се намират продуктите, ще ви е нужно повече време за търсене. А това означава повече шансове да ви изкушат да си купите още неща.
4. Трикът „на нивото на очите”
Продуктите, които са сложени на нивото на очите, обикновено са по-скъпите и маркови стоки, а именно те са продуктите, които супермаркетите искат да купувате. Оглеждайте по-ниските рафтове за подобни продукти, които се продават на по-ниски цени.
5. Основните продукти в края на магазина
Много от съществените продукти като хляб например се намират в края на магазина или някъде в средата, но не и отпред. Това е така, защото супермаркети искат да обходите цялото пространство, докато ги достигнете с надеждата по пътя да добавите още няколко продукта в количката.
Основните и обичайните продукти се намират и в средата на коридорите, което ще ви привлече още по-навътре в супермаркета.
6. Промоции
Много от продуктите, показвани като промоции в брошурите, са с цялата си цена и не са непременно големи намаления. Следете за тях и не мислете, че всички от тях са в продажба.
7. Карти за намаление
Както в чужбина, така и у нас редица хранителни вериги предлагат карти за отстъпка. Това е стратегия, която магазините използват, за да създадат клиентска лоялност. Тя влияе така, че да предпочитате да купите всичките си продукти от супермаркета, за който имате карта.
8. Цветни стоки
Посрещането в магазина с цяла палитра от цветове в коридорите с производствени стоки (най-вече се използва за плодове и зеленчуци) подобрява настроението и прави така, че да искате да купувате още. Това задава тона за цялото пазаруване и кара клиентите да мислят по-благоприятно за конкретния супермаркет.
9. Психологическото ценообразуване – 0,99
Отбелязването на продукт с цена, завършваща на 99 стотинки, 49 стотинки и т.н., може да накара клиентите автоматично да закръгляват надолу. Ако сложите цена на един продукт 1,99 лева вместо 2,00 лева, теорията е, че купувачите ще свържат стоката по-скоро с един лев, отколкото с два.
10. Обемно пазаруване
Можете да си мислите, че спестявате доста, като пазарувате много наведнъж. Дори и да е така, купуването в по-големи размери означава, че ще потребите повече от нормалното – точно това, което супермаркетите се надяват да направите.
11. Музика
Музиката е стратегически подбрана от магазина, за да сте по-релаксирани по време на престоя си. Твърде забързаният ритъм на музиката може да ви накара да пазарувате по-бързо и да си тръгнете от магазина възможно по-скоро. Бавните мелодии могат да ви повлияят така, че да се мотаете по-дълго.